Blogonderwerpen bedenken om makkelijker te starten met schrijven, onderwerpen bedenken

Makkelijker schrijven? Blogonderwerpen bedenken!

Regelmatig bloggen. Zorgen voor interessante artikelen. Aandacht besteden aan wat je doelgroep belangrijk vindt. Of juist leuk om te lezen. En dan ook nog even ervoor zorgen dat je ergens in die tekst een link kan leggen naar wat jij aanbiedt als ondernemer. Oh ja, ook nog SEO!

Terwijl ik het schrijf, voel ik de zin om een artikel te schrijven als sneeuw voor de zon verdwijnen. Ik onderdruk tegelijkertijd de neiging om dan toch nog maar even een snel rondje social media te doen. En ik ben iemand die schrijven leuk vindt en het graag doet! Als je minder vaak of minder graag schrijft, kunnen die ‘eisen’ het schrijven veranderen in een berg waar je enorm tegenop kijkt.

Schrijven is toch creatieve vrijheid?

Ik weet precies hoe dat voelt. Been there, done that. Toen ik startte als blogger, zorgden die voorwaarden ervoor dat ik regelmatig een tijdlang naar mijn scherm staarde.

Bloggen stond voor mij gelijk aan ‘vrijheid om te schrijven wat je wil’ en ‘creativiteit’. Maar ook aan ‘een leuk onderwerp verzinnen’ met ‘een originele invalshoek’. Iets waar anderen graag over willen lezen. En met plezier. Al die eisen zorgden voor een hoge lat en een behoorlijke zelfcensuur. Mijn schrijven liep daarom regelmatig op niks anders uit dan een gefrustreerd gevoel over weer geen nieuw, ontzettend leuk en origineel stukje op mijn site.

First things first: blogonderwerpen bedenken

Maar zoals dat vaker gaat met zaken die enorme problemen lijken en je zelfvertrouwen ondermijnen, was de oplossing een stuk eenvoudiger dan gedacht.

Bij mij kwam die gouden tip voorbij in een mail van een collega-blogger: “Bedenk zoveel mogelijk onderwerpen waar je over wil schrijven in één keer. De rest komt naderhand wel.”

In eerste instantie voelde ik weerstand bij dat idee. Het stond haaks stond op mijn gevoel over ‘creativiteit’, ‘vrijheid’ en ‘schrijven’. Maar toen ik het uitprobeerde, bleek het heel goed te werken.

Een onderwerp bedenken is namelijk vaak het eerste obstakel bij het starten met schrijven. De reden waarom je niet op gang komt; waar ga je het nu weer eens over hebben? En dat obstakel kun je uit de weg ruimen door in één keer een hele rits aan onderwerpen te bedenken.

Onderwerp, werktitel en beschrijving

Ik maakte een lijst met onderwerpen waar ik graag over zou willen schrijven. Bij elk onderwerp bedacht ik vervolgens een titel en beschreef ik in een regel of 3, 4 waar ik het in de blog over wilde hebben.

Het starten met schrijven werd zo een stuk makkelijker. Gewoon zitten, onderwerp uitkiezen en schrijven maar. Ik kon me volledig concentreren op wat ik wilde vertellen. Het gefrustreerde gevoel verdween. En gek genoeg zorgde die structuur ervoor dat bloggen me een groter gevoel van vrijheid gaf dan ik had verwacht.

Die ‘eisen’? Jouw leidraad!

Of je al die ‘eisen’ aan je blogs, artikelen en columns voor je bedrijf dan maar overboord moet gooien? Nee, juist niet! Ze zijn een handige leidraad bij het bedenken van al je blogonderwerpen. Ze zorgen ervoor dat je regelmatig interessante artikelen schrijft die je doelgroep graag leest en waarin je makkelijk linkt naar wat je zelf aanbiedt. En dat kan je vrij eenvoudig doen door deze drie vragen te beantwoorden:

1) Wat doe jij oftewel waar hou je je nu precies mee bezig?
Het ligt misschien voor de hand, maar schrijf eens op wat jij precies doet. Waar bestaat jouw dagelijkse werk uit? Wat zijn de grote lijnen daarin en wat is jouw specialiteit? Welke thema’s kun je onderscheiden? Die thema’s zijn onderling verbonden, maar betreffen vaak elk een op zichzelf staand onderdeel van je vak.

Als je als voedingsdeskundige werkt, geef je bijvoorbeeld advies over gezond eten, maar weet je ook veel af van bijvoorbeeld vitamines en stel je persoonlijke voedingsschema’s samen. Als social media marketeer houd je je niet alleen bezig met Facebook, Instagram en/of Linkedin, maar ook met planning en het monitoren van alle resultaten.

2) Welke vragen krijg je vaak vanuit je doelgroep?
Bedenk nu per thema zoveel mogelijk problemen of vragen die mensen uit jouw doelgroep daarbij hebben.

Als imagoconsulent is ‘kleding kiezen’ vast één van de thema’s op je lijstje. Je weet dat mensen het best moeilijk vinden om de juiste kleding voor een bepaalde gelegenheid te kiezen. Er zijn daar heel wat vragen bij te bedenken: Wat trek je aan bij een sollicitatiegesprek? Kun je in broekpak naar een bruiloft? Kies je voor een rok, een jurk of een broek voor een presentatie bij klanten?

3) Welke oplossingen bied jij voor problemen?
Maak tenslotte een lijst met onderwerpen waarbij je de problemen die jouw doelgroep ervaart linkt aan de oplossingen die jij biedt. Vertel als hondentrainer hoe jouw methode helpt om honden netjes naast je te laten lopen, zonder te trekken. Leg als personal trainer uit waarom jouw steun bij het trainen juist zo belangrijk is om het vol te houden. Of vertel als online copywriter hoe je mensen helpt bij het bedenken van een hele lijst blogonderwerpen.

Je schrijfbasis klaar

Maak daarna een overzicht van alle blogonderwerpen die je hebt bedacht. Verzin bij elk onderwerp een titel en beschrijf in een paar zinnen de insteek die je kiest voor het blog als geheugensteuntje. Wat ga je bespreken en welke oplossingen zijn daarvoor?

Natuurlijk is daarmee je artikel of blog nog niet geschreven. Maar de basis voor de artikelen en blogs van de komende tijd ligt klaar. Die eerste stap om te beginnen heb je al genomen en vaak is die het moeilijkst!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *