‘Een artikel schrijven’ staat er vandaag op mijn to-do-list. Een beetje vaag qua omschrijving, ik weet het. Maar dat geeft niet deze keer; gister plopte er namelijk een idee in me op. Zo’n idee voor een artikel waar je helemaal enthousiast over bent. Eigenlijk popel ik om acher het toetsenbord te kruipen en te schrijven. Maar eerst nog even wat informatie uitzoeken, zodat ik dadelijk alles heb om het in no time te schrijven.
Vol energie tik ik zoekwoorden in. Aan informatie duidelijk geen gebrek. Ik surf naar sites vol handige weetjes. Via die sites kom ik terecht bij experts die duidelijk al langer met dit idee bezig zijn dan ik. Sommigen hebben artikelen met die handige lijsten vol tips, die ik natuurlijk meteen opsla. Die komen me straks bij het schrijven vast van pas!
Anderen bieden onmisbare e-books aan. En natuurlijk schrijf ik me in op al die interessante nieuwsbrieven die ik op mijn speurtocht tegenkom. Je wilt per slot van rekening toch op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen! Om zeker te weten dat ik echt alles heb, doe ik ten slotte nog een rondje social media. Ik scrol door Facebookpagina’s, check hashtags op X en kijk nog even rond bij LinkedIn.
Een oceaan aan informatie
Dan ben ik klaar om met het echte schrijfwerk te starten. Ik kijk om me heen en de wanhoop slaat toe: die simpele speurtocht is uitgemond in een enorme informatiebrei.
Mijn mailbox puilt uit met berichten van vaag bekende namen.
Mijn Evernote barst van de clips die ik tijdens het zoeken onmisbaar achtte.
Er ligt een stapel papier vol aantekeningen naast mijn computer.
En ik heb talloze, onmisbare e-books openstaan op mijn scherm.
Ik weet opeens niet meer waar te beginnen. Hoe breng ik overzicht in alles aan, want lang niet alle gevonden informatie is van belang. Of juist wel en moet ik mijn idee bijstellen?
Ik vraag me tegelijkertijd af wat ik nog in hemelsnaam kan toevoegen aan al die goede dingen die ik al ben tegengekomen. Moedeloos besluit ik de boel de boel te laten. Dat goede idee was misschien toch niet zo’n goed idee…
Information overload en informatiestress
Een typisch gevalletje van information overload dus. Pure informatie-stress waar we allemaal wel eens tegenaan lopen met die alsmaar groeiende hoeveelheid informatie die we tegenkomen als we ‘even googlen’.
Het heeft zijn voordelen om binnen korte tijd te weten wat je wilt weten. Maar die overvloed kan ook een eerste klas productiviteitskiller zijn. Het zorgt ervoor dat je veel minder efficiënt werkt. Of afziet van je schrijfplannen. Er zijn zelfs onderzoeken die aantonen dat een teveel aan informatie het nemen van beslissingen, een innoverende manier van denken én je creativiteit belemmert.
En dat is wel het laatste wat ik wil!
Dood aan de overload! Een 5-stappenplan
Maar een leven zonder informatie is ondenkbaar. Je hebt als ondernemer informatie nodig om op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen in je vakgebied. Je wil antwoord op een vraag. Inspiratie voor het uitwerken van je plannen. Of je licht opsteken over een bepaald onderwerp.
Is er dan geen oplossing te bedenken om de enorme stroom aan informatie te beteugelen als we iets willen weten? Ja hoor, die oplossing is er! Heel simpel: zelf de controle houden over die enorme stroom die op je afkomt.
En dat kan als je bij het speuren naar meer informatie het volgende stappenplan in gedachten houdt. Ik testte het persoonlijk uit bij het zoeken naar informatie om dit artikel te schrijven.
1) Stel doelen:
Stel je voor jezelf heel duidelijk vast wat je wilt weten. Wat is je hoofdvraag en wat zijn je eventuele subvragen?
Mijn doel was meer te weten over informatie-overload in het algemeen, de gevolgen ervan voor je werk en de mogelijke oplossingen om goed om te gaan met alle informatie die op je afkomt als je googlet.
2) Gebruik zo min mogelijk informatie
Dat klinkt gek als je goed beslagen ten ijs wil komen, maar echt: less is more! Richt je aandacht op de sites die belangrijk lijken op het gebied van je onderwerp en op enkele experts binnen dat vakgebied. Gebruik alleen deze informatiebronnen. Vaak zijn drie tot vier (nou, vooruit maximaal vijf) goede sites al meer dan voldoende.
Ik kwam veel artikelen tegen die verwezen naar twee sites over lifehacken. Ik concentreerde me op die sites. Eén auteur bleek gespecialiseerd in informatie-overload en ik besloot ook wat artikelen van zijn eigen site te lezen.
3) Wees kritisch en gefocust!
Scan de informatie die je vindt op hun onderwerp. Geeft de informatie die je tegenkomt antwoord op één van je hoofd- of subvragen? Als dat wat je hebt gevonden niet jouw vragen beantwoordt, klik het dan zonder pardon weg. Zoek naar de antwoorden op jouw vraag, niet meer en niet minder.
Ik kwam bij het zoeken naar ‘information overload’ veel artikelen tegen over uitpuilende mailboxen. Natuurlijk is het belangrijk om te weten hoe je efficiënt werkt zonder geleefd te worden door de ping van je mail. Maar overvolle mailboxen zijn een vorm van informatie-overload en de artikelen erover beantwoordden niet mijn algemene vragen. Ik klikte ze dus weg, al was het met enige moeite. En nadat ik er stiekem toch een paar las.
4) Genoeg is genoeg!
Stel een limiet aan de tijd die je wil besteden aan het zoeken naar informatie. Vaak is een half uurtje meer dan genoeg om nog net niet te verdrinken in die grote hoeveelheid inzichten en ideeën die op je afkomt.
Besef tegelijkertijd dat de reden om te blijven zoeken naar meer, vaak uitstelgedrag is. Want ook al heb je het gevoel lekker aan het werk te zijn, het is een goed excuus om niet de volgende stap te nemen: zelf actie ondernemen!
Ik vond uiteindelijk binnen 25 minuten vijf artikelen die elk een deel van mijn vragen beantwoordde. Ik zal eerlijk bekennen dat ik nog een paar extra artikelen las om zeker te weten dat ik echt alles had. En ik kan je verzekeren dat dat het geval was: die extra artikelen herhaalden alleen maar wat ik al gelezen had!
5) En dan … aan de slag!
Tijd om te schrijven! Sluit je internet af als je alle informatie bij elkaar hebt en klaar bent voor actie. Op deze manier creëer je rust om jouw plan de campagne uit te werken, te brainstormen aan de hand van wat je vond of, zoals in mijn geval, een artikel te schrijven.
Zonder de mogelijkheid om meteen internet te kunnen gebruiken, kom je niet in de verleiding om je mail te checken of een rondje social media te doen als je vast zit. Schrijf nieuwe vragen op als je er tegenaan loopt en weersta de verleiding om meteen een atnwoord te zoeken en meer informatie te verzamelen.
Het kostte me moeite om me heel strak aan het stappenplan te houden; ik kwam tijdens mijn zoektocht zo veel artikelen en blogs tegen vol interessante weetjes en feiten tegen. Jammer alleen dat ze niet mijn vragen beantwoordden! En voor de verandering kostte het me deze keer meer tijd om het artikel te schrijven dan om alle achtergrondinformatie te vinden.
Jouw tips?
Heb jij ook af en toe last van information overload? Hoe ga jij er mee om? Heb je goede tips of adviezen, laat het me weten. Ik ben ervan overtuigd dat we het stappenplan verder kunnen perfectioneren!
Bronnen: lifehack.org, lifehacker.com, newInternetOrder.com