Van start als freelancer die vanuit Italie schrijft voor Nederlandse klanten

Deel 4: Klein durven zijn om groot te worden

Ik ben er één uit duizenden. Letterlijk. Er zijn namelijk heel veel tekstschrijvers. En als ik de verhalen van mijn collega-schrijvers op een online forum voor freelancers lees, verschillen wij op het eerste gezicht weinig van elkaar: we schrijven allemaal doelgroepgericht en zorgen bijna zonder uitzondering voor heldere en duidelijke teksten.

Het verbaast me niet dat ik soms reacties alla “Daar heb je er weer één” tegenkom van andere freelancers wanneer een nieuwe tekstschrijver zich presenteert met een algemeen verhaal.

Voorstellen aan collega-freelancers….

Ik moet dan ook moed verzamelen om mij op het forum voor te stellen en verontschuldig mij bijna voor mijn schrijfplannen. De welkomstwoorden zijn gelukkig hartelijk en men lijkt niet verveeld door mijn verhaal. Ik vertel dat ik breed wil beginnen en me niet meteen op één branche of vakgebied richt om geen kansen te laten liggen. En dat ik, als ik daar ooit de kans voor krijg, “Italië”een terugkerend thema wil laten worden in mijn werk.

Onderscheid jezelf!

En dan komt er een reactie die mij aan het denken zet. Iemand schrijft dat ik juist kansen laat liggen door breed in te zetten: mogelijke klanten zullen eerder afhaken na het lezen van mijn algemene verhaal omdat het niet precies is wat ze zoeken.

Als ik meteen op “Italië” focus, loop ik volgens haar waarschijnlijk klanten mis die iets met dijkverzwaring of scrabble of ziekenhuismanagement hebben. Maar de vraag is of ik dat erg moet vinden. De meesten zullen sowieso geen klant van mij worden. Ik wil toch ook niet elk bedrijf of elke organisatie benaderen, maar alleen diegenen die baat hebben bij waar ik goed in ben en/of plezier in heb?

Kies je niche

De schrijfster van de reactie heeft helemaal gelijk. Ik moet gebruik maken van dat wat mij onderscheidt in die massa van tekstschrijvers. Ik moet me richten op een klein deel van de markt om meer kansen voor mijzelf te creëren: pure niche-marketing dus.

Denkend aan mijn eerste opdracht waarbij ik een Italiaanse klant van een Nederlandse onderneming interviewde, weet ik dat er mensen op zoek zijn naar tekstschrijvers met Italiaanse kennis en ervaring. Ik zie opeens heel duidelijk wat mijn niche is en wat ik wil.

Het is tijd om op zoek te gaan naar Nederlandse ondernemingen die zakelijk verbonden zijn met Italië en naar Nederlandse media met interesse voor het land. Zij kunnen mijn hulp bij het zoeken naar informatie en het schrijven van teksten vast goed gebruiken!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *