Je website teskten laten schrijven of toch zelf doen - de voor- en nadelen op een rij

Je websiteteksten: laten schrijven of lekker zelf doen?

Mijn WordPress-kennis komt niet zomaar uit de lucht vallen; net als de meeste startende ondernemers deed ik in mijn beginperiode zoveel mogelijk zelf. Over elke investering dacht ik goed na. Ook over het laten bouwen van een website, dat een behoorlijke aanslag op mijn budget zou zijn. Maar ik ontdekte WP en besloot het zelf te doen.

Ik snap daarom heel goed dat het antwoord op een vraag als ‘je website teksten laten schrijven of het toch zelf doen?’ nogal voor de hand ligt. Been there, done that!

Zelf je webteksten schrijven

En waarom ook niet? Niemand kent je onderneming beter dan jij. Je hebt je ‘waarom’ heel duidelijk voor ogen. Je weet alles af van je product of dienst. Je kent je doelgroep en kan vast heel goed uitleggen waarom mensen zo’n baat hebben bij wat jij te bieden hebt.

Wat betreft het schrijven van een website zelf zijn er op internet bergen informatie te vinden. Met een stappenplan en een lijstje met tips binnen handbereik lukt je dat best en bespaar je geld. En dat bespaarde geld kun je weer in andere zaken steken.

Waarom je ervoor kunt kiezen je websiteteksten te laten schrijven

Aan de andere kant weet ik dat je er als ondernemer ook voor kunt kiezen je webteksten te laten schrijven. Bijvoorbeeld omdat je het, net als ik toentertijd met mijn site, best een klus vindt. Net als het in elkaar zetten van een prachtige site kost het je bloed, zweet en tranen om de perfecte webteksten op papier te krijgen.

Of je hebt te weinig tijd tot je beschikking om voldoende aandacht aan het schrijven van je website te besteden. Je hebt het zo druk met je bedrijf dat het project ‘website’ daarom een beetje blijft rondhangen op je to-do-lijst. En dat is zonde: je website is toch een soort van online visitekaartje met dat beetje meer.

Of het schrijven van de teksten is in de praktijk een tegenvaller. Het nalopen van dat stappenplan en het rekening houden met de tips vraagt toch meer dan je dacht. Hoe meer je leest over websites, online marketing, content, SEO en zoekwoorden, hoe meer het je duizelt. En hoe harder de onzekerheid toeslaat. Je vraagt je misschien zelfs af of al die moeite zich straks wel terugbetaalt.

Het zijn goede argumenten om te besluiten een copywriter te zoeken. Zo is je schrijfwerk geregeld, kan je website binnen afzienbare tijd live, heb je een item minder op je actielijst en kun je je volle aandacht besteden aan die op gang komende stroom klanten.

De gulden middenweg: een beetje van allebei

Maar het één hoeft het ander natuurlijk niet uit te sluiten: je kunt zelf een goede opzet maken voor je webteksten en een tekstschrijver vervolgens vragen de teksten helemaal ‘webklaar’ te maken. Misschien dat niet al je teksten gebruikt kunnen worden en dat hier en daar delen opnieuw geschreven moeten worden. Een kleinere investering dan het volledig laten schrijven van je hele website, maar wel met het gewenste resultaat: een website die gevonden wordt en zorgt dat jouw aanbod de aandacht krijgt die het verdient.

Er is dus geen ‘goed’ antwoord op de vraag ‘zelf doen of uitbesteden’. Het belangrijkste is dat wat je kiest, past bij jou en jouw situatie!

P.S.

Zelf schrijven, je website teksten laten schrijven of die gulden middenweg? Kijk hier hoe ik je kan helpen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *